poniedziałek, 23 lutego 2015

Krótki komentarz

Duma i radość z Oskara dla Idy. Oglądając film widziałem, że jest wielki, pełny, kompletny, arcy. To się czuje (a niejeden film w życiu widziałem). Pisałem o tym tutaj. Bardzo kibicowałem i życzyłem im tego Oskara. I oto stało się! Jest Oskar! Cieszę się niezmiernie. :)
W tle "prawdziwi Polacy" nie przebierając w słowach oskarżają autorów filmu o szerzenie stereotypu Polaka - antysemity, przy okazji wylewając w komentarzach całe wiadra antysemickiego jadu. Ot: paradoks. 
Niech no tylko te "niepokorne", "niezależne", "prawdziwie polskie" komentarze popłyną świat... to dopiero będzie wizerunek! A to już za chwileczkę, już za momencik... Niektórzy wydając swoje sądy wprost przyznają, że "nie oglądali i nie zamierzają"... No pozazdrościć przenikliwości.
Z drugiej strony (lewej) płyną oskarżenia o antysemityzm i szerzenie stereotypów "żydokomuny". Czyli, że się wyrównuje.
Warto obejrzeć ten film z otwartą głową bez patrzenia przez spróchniałe ideologiczne ramki , szukania spisków i ukrytych przesłań. To jest piękny, bardzo subtelny obraz artystyczny. Taki obraz nie musi pokazywać wszystkiego i mówić o wszystkim. Od tego są podręczniki historyczne, a w filmie historyczne wydarzenia są jedynie tłem. 
Poniżej bardzo dobry i mądry komentarz ks. Andrzeja Lutra -duszpasterza środowisk twórczych, który warto sobie przeczytać:
a kto nie widział Idy - koniecznie ! jest w necie - choćby tu jeszcze do końca miesiąca za kod spod kapsla. 
Znalezione obrazy dla zapytania ida

8 komentarzy:

  1. Dzięki Dudi, bo już myślałam, że sieć zalała się samymi inwektywami. Nie oglądałam Idy, więc nie mogę odnieść się do samego filmu. Ale cieszę się z Oscara, bo to jest niewątpliwy sukces polskiej kinematografii, promocja dla naszego kraju i ogromne wyróżnienie. Ida nie jest zaś filmem dokumentalnym, więc trudno zarzucać tu jakąś nieprawdę i przekręcanie faktów historycznych, bo po każdej stronie barykady stały owce i wilki w owczej skórze.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Marchewko :)
      z tą dyskusją nad filmem to jest tak, jakby do kogoś, kto fotografuje peryferie mieć pretensje , że nie ukazuje piękna polskich miast i do tego zarzucać,że to nie jest prawda o Polsce... Pozdrowienia :)

      Usuń
  2. Nie lubię "Żywca". Dzis kupię. Jestem bardzo ciekaw. Nie omieszkam podzielić sie opinią.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piotrze - ciekaw jestem opinii - a zamiast kapsla można też chyba za smsa? ;)
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Ja też napisałem "Idę na Idę". W komentarzach dodałem wypowiedź ks. Lutra, tak jak i Ty to uczyniłeś. Podobnie jestem wstrząśnięty wypowiedziami prawdziwych Polaków.
    Chętnie skorzystam z linka, aby obejrzeć jak najszybciej.
    Zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tatulu, niektóre komentarze żal czytać - generalnie nie chodzę w miejsca, gdzie się pojawiają (pół zartem , pół serio mówię, że w trosce o własne zbawienie) , ale czasem - jak przy okazji Oskara -trafiają do mnie rykoszetem...

      gdyby ktoś chciał sobie podnieść ciśnienie może przeczytać jakie perełki zebrał Piotr Bratkowski:
      http://swiat.newsweek.pl/oscar-dla-idy-komentarze-ida-antypolska,artykuly,357728,1.html

      Usuń
  4. Ten film jest do obejrzenia na https://cdafilmy.online

    OdpowiedzUsuń